Bokcirkel för 5:an till fredag den 5 maj

Nu läser vi ut boken, så nästa vecka blir det bokcirkel med fika!

Läs sid 200-222

Du har bara en uppgift denna gång, men du har två alternativ att välja mellan:

Antingen skriver du om Billys resa, eller så skickar du iväg dig själv till valfritt Europeiskt land och beskriver din egen resa.

8 reaktion på “Bokcirkel för 5:an till fredag den 5 maj

1. Jag väljer att skriva om min egen resa…
    Jag reste till Italien med en pojke som heter Antonio, han hade bruna ögon, brunt hår och en blå randig tröja.
    Det var många turister som låg på stränderna och solade och spelade beach volleyboll.
    Antonio vinkade till sig en taxi som stod en bit ifrån oss. Vi gick och satt oss i taxin, och taxi chauffören frågade på italienska var han skulle skjutsa oss. Antonio svarade då att vi vill åka längre ut mot nordväst. Taxi chauffören verkade veta exakt vart han skulle skjutsa oss. Han släppte av oss bredvid ett torn, Antonio förklarade för mig att vi hade åkt till ”lutande tornet i Pisa”. Just då så visste jag inte riktigt vad det var för något men snart nog så visste jag lite mer.
    Tornet började byggas på 1100-talet, när tornet nästan var klart så insåg bygg arbetarna att tornet lutade men fortsatte ändå att bygga. År 1300 så var tornet klart och det sneda tornet blev 55 meter högt. Varför tornet började luta var för att marken som dom hade valt att bygga på var vattenrik och lerig. Antonio gav som förslag att vi skulle gå längst upp tornet, så då gjorde vi det. Vi gick upp för 8 våningar och längst upp på toppen av tornet så hade en flagga hissats upp. Det är en väldigt stor turistattraktion som många av Italiens turister åker till.
    Jag hann inte med att se så mycket mer för det var dags att resa hem.

2. Jag kommer berätta om min egna resa till Spanien.
    Jag åkte till Spanien till huvudstaden Madrid. Han som tog med mig dit hette Adrian hans ögon var ljus blåa som alla vackra hav i Spanien, Adrian hade också en
    vit tröja med ett par shorts.
    Det första vi gjorde när vi hade åkt igenom allt det där för att komma fram till Spanien var att han tog mig till hans familjs hus i Madrid. Det var fina träd och man såg havet ifrån hans rum, det var så fint!
    Sedan så tog han mig till stranden vid det ljusblåa havet som det var fullt med fiskar i. Vi hoppade i och tog ett dop, men plötsligt skrek Adrian – Fort kom!! Vi måste skynda oss så att vi inte kommer försent!
    Och då trodde jag såklart att vi behövde skynda oss hem, men nej så var det inte vi skulle nämligen se på en fotbolls match. När vi kom fram såg jag att det var Real Madrid vs Barcelona. Jag vart jätte glad eftersom jag älskade fotboll, jag hejade på
    Real Madrid men mitt under matchen när det var som mest spännande sa Adrian att vi behövde gå för han hade fått syn på min klocka som snart visade att vi behövde gå. Jag vela först inte gå men jag vela hellre komma hem än att bo i Madrid själv för alltid så då gick vi och åkte tillbaka till Sverige.

3. Jag kommer berätta om min egna resa till trysil i Norge
    Jag åkte iväg med en kille som hette Henrik och vi hamnade i trysil i Norge det var ett fjäl och vi bodde i en stuga nära själva slalombackarna. Vi hyrde skidor och åkte slalom. Vi började med en enkel backe och sen körde vi i hopp parken och trixade. Tiden rann i väg så vi fick lov att skynda oss och på den tiden skulle vi köra skoter på ett berg. Sen kollade jag på klocka och jag var tvungen att åka tillbaka till Sverige. Visst var den bra
    : – ]

4. Jag tänker berätta om min egna resa.

Jag fick nycklarna och klockan, när jag hade gått in i rummet stod det en kille som heter Theodor han hade ljusblåa ögon och brunt hår.
    När vi hade kommit igenom allt för att komma dit vi skulle komma så
    såg jag mig runt och tyckte att det kändes riktigt bra.

Jag hade fått åkt till Nederländerna eller Holland som vissa säger. Jag har ju släktingar i Holland så då frågade jag Theodor om jag fick åka och träffa de, han sa absolut ska du få göra det! När han sa ja så blev jag glad.

Theodor började gå och jag följde bara efter. När vi hade gått en stund frågade jag han vart vi skulle gå då svarade han bara att jag skulle få se när vi var framme.

När vi var framme stod vi bland massor av cyklar och Theodor sa att vi skulle hyra en varsin cykel och cykla runt och kolla på Amsterdams fina värderkvarnar. Vi cyklade runt och kollade på slla fina värderkvarnar. Det var så mysig att cykla runt bland alla värderkvarnar.

När vi hade kollar på värderkvarnarna så gick vi till blomstermarknaden (Bloemenenmarkt) det är massor av flytande stånd långs med kanalen. Det var så kul att få kolla i flytande stånd och sån härlig upplevelse.

Eftersom vi inte hade flera dagar på oss så fixade vi en taxi som skulle köra oss nånstans. Men jag visste inte vart så jag frågade Theodor vart vi skulle,han sa Anne Franks hus.
    Jag blev så glad och exalterad så jag bad chaffören köra lite snabbare så vi vade mer tid att kolla i Anne Franks hus.

När vi var där så sprang jag nästan in det var bara för coolt där inne jag blev bara helt borta för det var så coolt. Tänk att det är saker från andra världskriget.

Efter ett tag så bad Theodor mig att kolla på klockan och då såg jag att tiden nästar var ute så jag sa det till Theodor och sen sprang vi ut och tog en taxi dit när vi hamnade när vi kom till Holland och Theodor sa att jag skulle blunda och bara hoppa sen så var jag i rummet igen.

5. Jag berättar om min resa.
    Det börjar med att det knacka på dörren och så tog jag nyckeln och klockan. Jag var nervös och sen så stoppa jag in nyckeln i hålet och gick in i rummet det var ganska mörkt men sen klev det fram en pojke såg ungefär ut att vara i vår ålder. Han hette Gabriel han hade mörkt hår och såg väldigt trevlig ut. När jag koncentrera mig på hans utseende så stod vi där i Vilnius Litauens huvudstad staden var nog mindre en Stockholm men vi var där och litaueniska som människorna brevid pratade lät nästan som ryska. Jag fråga pojken om det var någon koppling till Ryssland? Gabriel svara att Litauen har tillhört ryssland för ungefär hundra år sedan och att språket är ganska litet för när ryssarna hade Litauen så var språket väldigt litet. Pojken fråga om jag ville titta runt jag svarade visst. Pojken visa mig runt det var väldigt fint och språket var ganska intressant. Men vi gick in på ett café och åt. Vi båda hade väldigt trevligt och jag tittade på klockan och såg att det var dags att åka hem. Vi gick till samma ställe som vi kom dit på och han tog tag i min hand och sa blunda och sen flyger jag ur grupprums dörren.

6. Jag väljer att åka till ett eget land.

Jag satt i min bänk tillsammans med Tobbe. Eva ropade upp mitt namn. Hon bad mig att komma fram till katedern. Jag reste mig upp och när jag gick fram till katedern kände jag allas blick på mig. Jag var lite nervös när jag lade min handled i Evas händer för att hon skulle sätta på mig klockan/timglaset, hon lade nyckeln med blått sidenband i min hand. Jag gick fram till grupprumsdörren och satt nyckeln i låset, vred om nyckeln och dörren gick upp. När jag stod inne i rummet så såg jag en kille som sa att jag skulle följa med han ner i en lucka. Jag gjorde som han sa och hoppade in i luckan. När jag hoppade så tog det en lång stund innan jag kände att jag hade mark under fötterna. Ljuset kom sakta men säkert och jag börja känna värme och höra att folk pratade.
    Jag kunde se vad jag hade runt om kring mig. Och en sak var bland annat killen som bad mig att hoppa in i luckan. Plötsligt hörde jag:
    – Hola! Mi nombre es Alvar. ( Hej jag heter Alvar)
    – Hej sa jag. Var är vi?
    – Estamos en España, te voy a mostrar aquí en Madrid. Madrid es la capital de España (vi är i spanien, jag ska visa dig runt här i madrid. Madrid är spaniens huvudstad)
    – Åh vad kul! Vad ska vi börja med?
    Nu är jag glad att jag kan spanska så bra tänkte jag.
    – Sí. Vamos a comprobar la corrida y vamos a nadar en el mar y comer naranjas frescas. Podemos empezar por la comprobación de las corridas de toros (Ja. Vi ska kolla på tjurfäktning och så ska vi bada i havet och äta färska apelsiner. Vi kan väl börja med att kolla på tjurfäktning ?)
    – Ja det kan vi. Det låter jättekul!
    Jag och Alvar gick nere på torget Calle de Alcalá. Det är en gata i Madrid. Alvar berättade för mig att Calle de Alcalá är den längsta gatan i Madrid.
    – Si sigue la calle, así que se llega a una plaza de toros. (Om man följer gatan så kommer man fram till en tjurfäktningsarena.)
    Vi passerade en stor fontän och massa stora byggnader. När Alvar sa att vi hade kommit fram så pirrade det till i magen och det var faktiskt lite nervöst. jag såg en stor ”arena”. Det var som en botten som var formad som en oval och väggar som ringade in den ovala formen. På väggarna så var det sittplatser för besökare som kanske vela se på tjurfäktning.
    När jag och Alvar hade kommit in i arenan så satte vi oss på den bästa platsen som Alvar visste om. Plötsligt kom en svart stor tjur in på den stora plattformen och alla applåderade. Sedan kom en man i guld-röda kläder in i arenan. Han hade ett svärd som satt på vänster lår och en röd duk i höger hand. Då blev applåderna ännu starkare. Han kallades matador. Matadoren tog sin röda duk och lockade till sig tjurens uppmärksamhet, han viftade med duken och tjuren tog sats och flög fram mot matadoren och den röda duken. Alldeles innan tjuren har nuddat vid den röda duken så drog matadoren undan duken och tjuren tvärnitade och vände sig om tvärt. Så hållde dom på i tre delar. Det är olika matadorer alla tre delar. När två delar är gjorda så kommer den tredje matadoren in och ”leker” med tjuren men till sist så tar matadoren sitt svärd och sticker den i mellan tjurens skuldror och rakt in i hjärtat så djuret dör. Jag tyckte det var jätte hemskt att se en tjur lida så mycket.
    När fäktningen var slut tog jag och Alvar en buss ner till stranden Cala Conta (ibiza).
    Jag bytte om till bikini och Alvar till badshorts. Sedan sa han plötsligt
    – Por último que abajo es un huevo podrido!! (sist än ner är ett ruttet ägg)
    Både jag och han agera väldigt snabbt. Vi kuta ner rakt i det svalkande vattnet. Vi simmade ut till några klippor som låg nära land som vi klättrade upp för. Alvar gjorde bomben ned för men jag bara dök. Alvar simmade under vattnet en liten stund och sa att jag också skulle komma ner och kolla. Jag dök ner och öppnade ögonen. Det första jag fick se var massa fiskar och blå korall. Det var jättefint. Vi simmade in till land och självtorkade i solen. Det var jättevarmt den dagen. Alvar gick och köpte en varsin glass till oss båda. Sedan sa han att vi skulle klä på oss för att vi skulle åka och plocka färska apelsiner.
    Dom tog en buss upp till berget/kullen Monte del Hacho. Där växer det apelsiner. Dom gick med en varsin korg i handen och kollade upp över träderna om det fanns några apelsiner. Men jo då! Det finns många. Både jag och Alvar har fått en varsin full korg med apelsiner som vi har plockat själv. Nu skulle dom till baka till den platsen som dom träffades, Tiden hållde på och rinna ut så det var bråttom. Vi valde att ta en linbana nerså det skulle gå lite fortare så jag och Alvar inte blev kvar i Spanien hela sitt liv. Men det hade inte gjort något om jag hade stannat kvar i Spanien. Det var faktiskt jättemysigt att vara i Spanien. Nu var jag i grupprummet igen och tog nyckeln och stoppade in nyckeln i nyckelhålet och vred om och dörren gick upp. Jag möttes av många blickar när jag kom till baka. Jag frågade klassen varför alla tittade på mig och jag svarade till dom att jag har badat.
    – Nå sa Eva, Till vilket land kom du och vad har du gjort under din resa? Har du haft kul? Berätta allt från första början. Alla såg ut att vara spända i klassen och nyfiken vart jag var och vad jag gjorde.
    – Jag kom in i grupprummet och där stod en………

7. Jag berättar om min resa till Norge huvud staden Oslo. Jag fick klockan och kröp in i luckan så kom jag till Oslo år 1926 på den här tiden bör det